26 ago 2010

"El record dels difunts" Més Andorra 26-8-2010 Carta del lector: Tomàs Pascual Casabosch

Quan entro en un cementeri vaig directament als nínxols de persones que coneixia en persona quan eren vives.

En alguns observo flors seques i abandonades d’anys. Em vénen a la ment els records de forma descendent, des dels enterraments en què vaig ser-hi present fins als records en vida que tinc d’aquestes persones ara difuntes.

Amistats meves d’escola, de joventut, alguns pares, mares i avis d’amics meus, l’àvia del meu millor amic, un professor... tot persones que han deixat la seva petjada no només en molts cors i ments, sinó a la vida en general de forma que tal grandesa perdurà eternament.

També observo fotografies de persones desconegudes per mi, i m’afecten les de persones molt joves, infants i fins i tot nadons. Aquests fets ja no són de la naturalesa de la vida, sinó de la injustícia per naturalesa.

Del cementeri de Fontaneda, a part de visitar com a primera persona la Meritxell, una nena de 10 anyets -ara tindria 36- que fis i tot li vaig escriure un llibre de prosa anomenat La nena de la Carena, em vaig fixar arquitectònicament en la seva ampliació que demostra encara que moltes persones prefereixen per diversos motius continuar amb els enterraments tradicionals per damunt de la incineració.

De l’antic cementeri de Sant Julià de Lòria em va cridar l’atenció l’espai anomenat: “Despulles procedents de l’antic cementeri del 1967”.
Ningú podrà anar per aturar-se a visitar els nínxols de persones oblidades on el record majoritari romandrà en cors i ments durant dècades i fins a la desaparició total i conversió en l’anonimat.

Això si, el record que tinc de totes aquestes persones difuntes és exclusivament de les coses positives, bones i que els vius hem d’heretar.

Una de les meves reflexions és que moltes persones ens compliquem la vida sense tenir en compte com n’és de curta i on acabarem tots. Considero que anar a visitar els difunts al cementeri pot ser, a més d’un acte recordatori, una lliçó d’humilitat.

Tomàs Pascual Casabosch

10 comentarios:

Anónimo dijo...

Molt bo Pascual lo de denunciar a Fiscalia a Interior i la direcció de la Policia. Si ho has fet deu ser per algo. Però ja t'imagines la resposta no? Els de la Fiscalia són pitjor, no mourán ni un dit per cercar dit fitxer que es domini públic que existeix
Lo d'Estrasburg es molt bona idea, allà els hi tenen moltes ganes a la "justicia" andorrana.

Anónimo dijo...

Tomàs, 5 mesos de presó per coses que no has fet. Suposo que quan el teu fill sigui gran no es mirará a la seva mare a la cara durant anys.

funcionari_batllia dijo...

tranquil que no et podran posar a la presó. Ho han fet per acollonir-te i ja sabien lo del indult dels co-prínceps

Anónimo dijo...

la justicia al pais esta podriiidaa

elector dijo...

Vist el plan encara podrieu guanyar les eleccions i tot.

elector dijo...

Ara seriosament: teniu més oportunitats a les properes eleccions de les que et penses

Anónimo dijo...

Tomas, que foties parlant l'altre dia amb el Miquel de la botiga Lacoste de l'illa carlemany? Aquest es va tirar a la teva ex-dona unes qüantes vegades.. Es més puta del que et penses, d'on collons la vas treure???

Anónimo dijo...

Per cert, el tal Miquel va dient que es va tirar a la teva ex i que no enten com has pogut patir tan per ella si es un tros de puta.
Ho sento noi però potser amb les veritats doloroses obres ja els ulls.

Anónimo dijo...

ENHORABONA al M.I. Consell General per haver tumbat la proposta de rebaixar la nacionalitat andorrana als 15 anys. Miracles a Lourdes!!!!!

Tomàs dijo...

I que duri el NO rebaixar l'accés a la nacionalitat andorrana per fins electoralistes. Que ja prou envaits estem :(
Felicito efusivament a CR i Andorra pel Canvi per no haver fet progressar tal crim encobert.
L'actitud del Cap de Govern Jaume... Bartumeu contra el Conseller General Eusebi Nomen en tirar-li per cara que no s'havia criat a Andorra no es digne de qui proposa rebaixar-la i en qualsevol païs del món hagués estat titllat de racista. Però com TOTS pensen igual doncs callen i apliquen el cinisme i la hipocresia.